KENAPA CVL INSERTION KE 14 MENAKUTKAN?

Minggu ini hati rasa sangat-sangat gusar apabila memikirkan mengenai prosedur “new CVL insertion" adik Izz. Mama Izz, susah nak cakap bagaimana perasaan seorang ibu. Makan tidak lalu, mandi tidak basah, tidur tidak lena, begitulah umpamanya.

Jadi, apa yang begitu menakutkan mengenai CVL insertion ke 14 adik Izz, padahal CVL insertion sudah dilakukan sebanyak 13 kali sebelumnya? Salur darah. Iya, salur darah! Bukan semua salur darah “veins" sesuai untuk CVL dan TPN. Ada salur-salurnya dan ia mesti besar serta berhampiran jantung.



Masalah pada adik Izz yang telah melalui beberapa siri CVL insertion, salur darahnya menjadi telah sempit. In fact, salur darah sebelah kiri untuk CVL insertion TIADA dah. Sudah sempit dan ada darah beku. Yang tinggal, bahagian kanan. Itupun sudah sempit. Itulah yang menakutkan kami bila adik Izz perlu jalani CVL insertion ke 14.

Alhamdulillah, kali ini walaupun salur darah sebelah kanan adik Izz menyempit hampir 50%, but masih boleh digunakan untuk CVL insertion. Maknanya, CVL boleh dicucuk ke dalam salur darah sempit berkenaan. Itulah yang mama Izz keluar air mata bila doktor kata demikian.



Mesti tertanya-tanya kan, bagaimana jika tiada salur darah untuk CVL insertion kali ini? Jangan fikir. Sangat menakutkan. Kami pun taknak fikirkannya. Semoga dijauhkanNYA.

Inshaa Allah.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post