PEMBEDAHAN SIRI KE 26 | BEDAH ORTHOPEDIK

Pelbagai pembedahan sudah dilalui adik Izz. Namun, ini merupakan pembedahan kali pertama yang melibatkan orthopedik. Kenapa orthopedik? Sebabnya kaki kiri adik Izz membengkak (fluid on the joints). Bengkak dan menyakitkan kerana adik Izz kerap mengadu sakit sambil menunjukkan kakinya itu.


Mulanya, tidak perlu pun menjalani pembedahan. Hanya perlu diberi antibiotik dan akan pulih sendiri nanti, Inshaa Allah. Tapi selepas beberapa hari on antibiotik, bengkak masih ada dan adik Izz masih mengadu sakit. Doktor pun ambil keputusan untuk jalankan prosedur di dewan bedah.

11 jam adik Izz berpuasa sebelum dipanggil ke dewan bedah. Doktor dah terangkan pun sebelum itu, yang jika . . . . . . . . . . (Censored!), tak perlu dibedah tapi jika . . . . . . . . . . (Censored!), perlu dibedah.

Sejam lebih adik Izz di dewan bedah, aku agak mesti adik Izz kena bedah kaki. Iya, memang kaki adik Izz perlu dibedah sebabnya ada “slough" pada permukaan atas sendi. Emmm... Tak apalah, pembedahan pun berjalan dengan lancar. Doktor dah cucinya dan sampel pun sudah diambil.


Selesai bab kaki. Harapnya tidak berulang lagi selepas ini, mudah-mudahan. Berapa panjanglah luka torehan tu ye? Wallahualam. Kena tunggu beberapa hari baru boleh buka balutan.

Terima kasih semua.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post