PEMBEDAHAN SIRI KE 27 l CVL INSERTION 15

Jam 2:00 am, adik Izz mula berpuasa. Dijadualkan untuk berada di Unit Angiografi sebelum jam 8:00 am, tapi atas sebab tertentu, adik Izz perlu berada disana pada jam 9:00 am. Ini merupakan kali ke 4 prosedur CVL insertion adik Izz dijalankan oleh radiologist.


Hati sangat berdebar memikirkan salur darah untuk CVL. Pada pembedahan CVL insertion kali ke 14 yang lepas, CVL dipasang pada dada kanan adik Izz kerana salur darah pada bahagian kiri banyak yang sudah sempit dan clot (beku).

Prosedur biasa sebelum menjalani pembedahan ialah consent. Anaest akan beri penerangan bla..bla..bla.. Then IR (Interventional Radiology) pun sama akan beri penerangan bla..bla..bla.. Setiap pembedahan akan ada risikonya, tambahan pula adik Izz akan dibius penuh. 31 kali bius penuh.

CVL lama masih terletak didada kanan adik Izz. Mungkin sebagai backup sekiranya tiada salur darah yang sesuai, line yang sama akan digunakan untuk CVL baru. Mungkinlah, itu cuma tanggapan aku.

Alhamdulillah, dipermudahkanNYA, dibukakanNYA jalan, semuanya berjalan lancar. CVL baharu adik Izz dikiri dadanya. Radiologist kata ada salur darah yang boleh digunakan untuk CVL. Allahuakbar. Dahulunya sempit dan clot, tiada salur darah sesuai, kini boleh digunakan. Syukur padaNYA kerna makbulkan doa-doa kami semua.


Cumanya, ada berlaku sedikit pendarahan dan adik Izz hypo. Kini adik Izz sedang dipantau keadaannya. Melihat keadaannya yang sudah sedar, betapa Allah masih berikan adik Izz peluang untuk dijaga oleh kita semua, untuk disayangi kita semua.

Terima kasih semua. Doktor, jururawat, kaum keluarga, sahabat semua yang tak putus-putus mendoakan adik Izz. Semoga adik Izz sembuh hendakNYA. Aamiin.

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Previous Post Next Post